دانش پژوهی:مقالات تحقیق پایان نامه کارآموزی دانشجویی

  • ۰
  • ۰

ابر رسانا

نوع فرمت: ورد

تعداد صفحات: 135

--------------------------

ابر رسانا

چکیده

ابررسانا ها ، برخی از فلزها ، آلیاژها یا ترکیبهای فلزها هستند که در دماهای پایین نزدیک به صفر مطلق ،مقاوت الکتریکی و نفوذپذیری مغناطیسی خود را از دست میدهند و رسانایی الکتریکی آنها بینهایت زیاد میشود ، محدوده دمایی به ماهیت ماده بستگی دارده ، که از حدود 0.5 تا 18 درجه کلوین است ، خاصیت ابر رسانایی در فلزات قلیایی، فلزهای نجیب و مواد فرو مغناطیس مشاهد نشده است ، بلکه به طور عمده در عنصرهایی که اتم آنها 3، 5 یا 7 الکترون در لایه ظرفیت خود دارد     و مقاومت الکتریکی آنها در دمای معمولی زیاد است بوجود می آید.

پدیده ابر رسانایی از همان آغاز کشف ، توجه دانشمندان را بخود جلب کرده بود ، اونز اولین کسی بود که هلیم را مایع کرد و نخستین بار خواص ابر رسانایی مواد را در چنین دماهای پایینی اندازه گرفت   و معلوم داشت که مقاومت الکتریکی جیوه در دمای 4.2 درجه کلوین به شدت محو میشود ، در طول 75 سال اخیر ، فلزات و آلیاژهای دیگر هم به فهرست ابررسانا ها افزوده شدند . ابر رسانایی در دماهای بالا هم امکان پذیر است ، کوپرات با فرمول شیمیایی YBr2 Cu3O6.9 که در دمای 93 درجه کلوین خواص ابر رسانایی را نشان میدهد. در سال های پایانی دهه 1950 سه فیزیکدان - به نام های دکتر جان باردین، دکتر لئون کوپر و دکتر جان شرایفر - سازوکارهای فیزیکی را که به ابررسانایی منجر می شوند، درک کردند. کار آنها به افتخار این سه دانشمند، تئوری(S.C.B)نام گرفت آنها جایزه نوبل فیزیک در سال 1972 را از آن خود کردند.

دانلود - 13500 تومان
  • ۹۴/۰۳/۲۱
  • حامد مستوفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی